Oblíbené trasy

Přeběh Krkonoš a Jizerek

délka: 185 kilometrů
celkový výstup: 6170 metrů
dooporučená doba: prodloužený víkend (čtvtek až neděle)
roční období: jaro, léto, podzim

Tahle trasa není typickým přechodem, spíš takovým promotáním se těmi nejhezčími oblastmi v Jizerkách a Krkonoších. Začneš v Liberci, odkud nastoupáš nahoru do Bedřichova a dál až ke Královce, kde je rozhledna a také občerstvení. Já ale raději jídám až na Prezidentské chatě, což je moje srdcovka, a nachází se jen o pár stovek metrů dál. Oběhneš vodní nádrž Josefův důl a vrátíš se zpátky na západ k Bedřichovské nádrži. Cesta po hrázi je tam prý teď uzavřená, takže to asi musíš vzít oklikou směrem na Olřichov v Hájích.

Když přibíháš do Oldřichova, tak za viaduktem u hlavní silnice najdeš obchod, který není značený na mapy.cz, jenom na Google mapách. Můžeš si ale počkat ještě dalších šest kilometrů do Oldřichovského sedla a zkusit Hospodu Hausmanka u Kozy, která funguje od pátku do neděle. Bohužel jsem jí ještě nezastihl otevřenou, ale opakovaně mi ji doporučovali místní, tak se to třeba povede tobě. V sedle se dá taky nouzově přenocovat v přístřešku přímo u cesty. Ovšem ještě předtím, než se sem dostaneš, se proběhneš do kopce a zase dolů náherným bukovým lesem, spadajícím pod ochranu UNESCO.

Od silnice u hospody poběžíš dál po hřebenovce. Já se odtud vloni vydal po Viniční cestě, kterou jsem do té doby neznal, ale ta se hodí spíš pro cyklisty než pro běžce. Okolo Malých Štolpišských vodopádů seběhneš na kraj obce Ferdinandov u Hejnic. Když si cestu jenom o trochu prodloužíš, můžeš se tady i najíst. V hospodě U Tetřeva mi předloni dali dobrou polívku a na výběr měli tuším ze dvou hlavních jídel. Potom už pokračuješ k Velkému Štolpichu a odtud na Frýdlantské cimbuří.

Frýdlantské cimbuří

Seběhneš zpátky do Hejnic, kde kousek od trasy na Bílém potoce stojí penzion Poledník s restaurací. Dalších dvacet kilometrů nenarazíš na žádné občerstvení, takže se na to přichystej. Přes Kočičí kameny budeš pořád stoupat vzhůru až na Smrk. Pod ním se napojíš na červenou a poběžíš hřebenovkou až na Jizerku, kde je pár horských bud s restauracemi. Z Jizerky se můžeš vydat buď po naučné stezce Tři iseriny přes vrch Bukovec, nebo to vzít po červené značce přes horní parkoviště, kde je útulná hospoda s milou obsluhou v chatě Pod Bukovcem.

Pak už seběhneš dolů k řece Jizeře, vydáš se po cyklostezce přes most a ocitneš se náhle v Krkonoších. Okolo železniční stanice proběhneš do Harrachova, kde máš spoustu možností k dokoupení zásob nebo k zakousnutí něčeho teplého. Odtud existují dvě varianty, jak se dostat na hřeben Krkonoš. Buď poběžíš pozvolnějším stoupáním po cyklostezce podél Mumlavy, kde se nachází dva nouzové přístřešky: posezení u Liščí stezky a útulna Stan. Nebo se můžeš podél skokanských můstků vyšplhat na Čertovu horu, kde stojí malý stánek s občerstvením, a potom přes Ručičky, kde je také občerstvení a navíc turistický přístřešek, přes Dvoračky a okolo Pančavského vodopádu směrem k Labské Boudě.

Je jen na tobě, jak se nakonec dostaneš na červenou cestu Česko-Polského přátelství, jestli okolo pramene Labe nebo po žluté. Po červené pak poběžíš docela dlouho po hlavním Krkonošském hřebeni. Já si nikdy nezapomenu seběhnout z hřebene na Moravskou boudu na jednoho točenýho Kocoura, ale potom se zas vracím zpátky. Za Poledními kameny trasa odbočuje z hřebene dolů do Polska, kolem Wielkeho a Maleho Stawu. To proto, že jsem tudy ještě neběžel, tak se tam při příští návštěvě chci podívat. Ty ale můžeš zůstat na hřebeni a přes Sněžku doběhnout až na Horní Malou Úpu. Do cíle ti zbývá pořád ještě něco přes 50 kilometrů.

Skalky Dívčí kameny v Krkonoších
Dívčí kameny

Pár kilometrů před Horní Malou Úpou je chata Jelenka, na které můžeš v případě nepřízně počasí přenocovat. Stále kopíruješ hranice s Polskem. Přes Malou Úpu doběhneš až na Mravenečník, odkud sklesáš do Horního Maršova. V Horním Maršově je několik restaurací. Určitě jsem v některé z nich jedl a vím, že jsem byl moc spokojený. Jenže vůbec nedokážu dohledat, která to byla. Každopádně, z Horního Maršova vyrazíš opět vzhůru přes Modré kameny až k Černé hoře.

Teď budeš po cestě potkávat jednu boudu za druhou: Kolínskou boudu, Hrnčířské boudy, Tetřeví boudy a Dvorskou boudu. Ale doporučuju s jídlem počkat až na chalupu Na Rozcestí, která mě nikdy nezklamala. Když už nic jiného, musíš ochutnat přinejmenším tamní borůvkové koláče. Kousek níž na Klínovce stojí dva turistické přístřešky, ale popravdě jsem ještě nezažil, aby byly neobsazené, když zrovna běžím kolem. Takže já přespávám až o tři kilometry dál po zelené v poměrně zastrčeném přístřešku pod Přední Planinou.

Přístřešek je naznačený na trase na kilometru 171,4. Na rozcestí u bodu TK 817 se vydáš po cyklostezce doprava nahoru a půjdeš zhruba půl kilometru do kopce, dokud nenarazíš na další odbočku vpravo. Odtud by přístřešek měl být vidět. Do Vrchlabí je to odtud už jen 12 kilometrů z kopce dolů. Každopádně mi určitě dáš za pravdu, že tahle trasa je jedna z nehezčích v Česku, nebo ne?